2012. február 16., csütörtök

A magányosság varázslója 2. fejezet

- Hát ez nem semmi – ültem le döbbenten egy bársonnyal bevont székbe. – Ez a ház TÉNYLEG hatalmas – próbáltam felfogni a látottakat.
- Esetleg kívánna egy frissítőt? – kérdezte Basil, mintegy őrt állva felettem.
- Nem, köszönöm – forgattam a fejem körbe, szomjasan szívva magamba a látványt. – Ez egyébként mi, ahol most ülünk? Nappalira tippelek, de nem tudom, hogy egy ilyen szobát illik-e ilyen egyszerűen nevezni – néztem a míves bútorokat, a faragott kandallópárkányt, és a fölötte lógó festményt.


- Ha úgy kívánja, hívja csak nyugodtan nappalinak – jött a válasz a fejem fölül, majd folytatta.  - Ha Önnek megfelel Miss Davenport, akkor a cselédség létszáma ezzel változatlan marad. Öt szobalány a takarításra, és egyéb házimunkákra, két kertész, egy belső inas az Ön személyes szolgálatára, és jómagam – mosolygott a szőke fiú.
- Nekem megfelel – vontam vállat. – Nem értek az ilyesmihez. Elárulok valamit magamról. Engem sosem szolgáltak ki cselédek – dőltem hátra a fotelban.
Basil csodálkozó arca azt láttatta velem, hogy meg van róla győződve, hogy ugratom.
- Hosszú történet – legyintettem. – Maradjunk annyiban, hogy Anglia és az Államok szinte ég és föld – nyújtóztam végül. – Mondja, nem lenne kedve esetleg leülni? Zavaró, hogy felfelé kell pislognom, ha szemkontaktusba akarok kerülni magával – dünnyögtem.
- Sajnálom Miss Davenport, de én a személyzethez tartozom. Nem ülhetek dolgom…
- … ülj már le! – csattantam rá, és a fotelbe mutattam. – Komolyan mondom, ez hihetetlen. Mintha visszacsöppentem volna az időben. Számomra ez az egész nem megszokott. Nem tegeződünk, holott egy-két év lehet köztünk, nem ülsz le, mert én itt vagyok, ez olyan…. – keresgéltem a szavakat – nem mindennapi – fejeztem be végül.
Basil rám pislogott, aztán olyan félve ereszkedett az egyik fotelra, mintha attól félne felrobban alatta, de szinte abban a pillanatban fel is ugrott, mert léptek zaja hallatszott az ajtó felől.
A közeledő alak egy ezüsttálcát hozott a tenyerében, és már épp megkordult a hasam, de a várva várt szendvics helyett egy darab papírost láttam rajta.
- Miss Davenport – hajolt meg előttem a lakáj, és az orrom alá tette a tálcát.
- Köszönöm…. Ööö… - kutattam a memóriámban szerencsétlenül.
- Frederick – segített ki Basil, és ahogy a két szálfaegyenesen álldogáló férfira néztem, olyan érzésem támadt, mintha nem is személyzetem, hanem magánhadseregem lenne.
- Köszönöm Frederick – bólintottam már mosolyogva, mire a lakáj főhajtással válaszolt, aztán megfordult, és méltóságteljesen kisétált.
- Frederick már évtizedek óta a családja szolgálatában áll – magyarázta Basil. – Megboldogult nagyszülei és fiuk is roppant elégedett volt vele.
- Igen, bizonyára – motyogtam, szinte oda sem figyelve, a borítékot forgatva a kezemben. – Ez mi lehet? – tettem fel a kérdést.
- Nyilván a holnap esti báli meghívója, Miss Davenport – válaszolt Basil, én most rajtam volt a csodálkozás sora.
- Bál? Most? Miért? Hiszen… még csak most érkeztem… - hebegtem, aztán felnyitottam a kis levélkét, és végigfutott a szemem a sorokon.
- Pffff…-  csúsztam le a fotelban, és a fejemre szorítottam a kezem. – Valami azt súgja, hogy ezt kihagyom. Még csak órák óta vagyok itt, komolyan azt hitték, hogy már holnap bálozással fogok indítani? Még be sem rendezkedtem.
- Miss Davenport, bocsásson meg ha emlékeztetem, de a berendezkedésre itt van a cselédség – lépett közelebb Basil. – Ők mindent elrendeznek, nem kell aggódnia ezen. És ha megbocsátja a javaslatot, talán nem tenne jót, és nem vetne Önre túl jó fényt, ha bármilyen okkal lemondaná a bált. Hónapok óta lázban ég a környék. Mindenki kíváncsi a Davenport örökösre.
- Hát ez isteni – nyögtem elhalóan. – Tényleg muszáj?
Rövid csend következett, aztán megláttam a közelebb lépő Basilt, aki leguggolt a fotel elé, és valami cinkos fénnyel nézett rám, amit most először láttam a szemében.
- Miss Davenport, tudom, hogy ez nem lehet könnyű. Új világ, egy új élet… Ön nemesi származék, vannak olyan kötelezettségek, amelyeknek eleget kell tennie – vont vállat. – Fájdalom, de ezek alól nem olyan könnyű, és nem is tanácsos kibújnia. De egyet megígérhetek, én mindenben segítségére leszek, hogy a beilleszkedését megkönnyítsem – mosolygott rám a szőke fiú, és most először éreztem, hogy közelebbi kapcsolatba kerültem az öreg Angliával. Nem, nem a tradíciók által. Hanem egy ember lelkével.
- Nos Miss Davenport – öltötte vissza eddigi viselkedését Basil egy másodperc múlva. – Ha megengedi nekem a javaslatot, ráfér Önre a pihenés és feltöltődés – nyomott meg egy apró gombot a falon, mintegy kartávolságban tőlem. – A szobalányok megmutatják a fürdőhelyiséget, és elkészítik a fürdőjét. Addig intézkedem a konyhában, és előkészítettem az ebédjét – biccentett felém, hogy alig egy perc múlva egy szobalánynak adja át a helyét.
Csendesen követtem a lányt a fürdőszobáig, és már előre ellazultam a meleg víz gondolatától is.
- Köszönöm, de azt hiszem, ezt egyedül is el tudom intézni – mosolyogtam rá a lányra, aztán magamra zártam a helyiség ajtaját.
Belemerültem a habos, illatos vízbe, és mikor a kád peremén megtámasztottam a fejem rájöttem, hogy még sosem vágytam az Állomokba úgy, mint ebben a pillanatban.


*****

- Esküszöm, becsinálok! – szakadt ki belőlem az ámulattal teli kiáltás, ahogy már messziről megláttam a kastély kivilágított falait és tornyait. – Jaj, bocsánat – kaptam aztán észbe kissé vörösen, de Basil csak jót derült a volán mögött. – Oké, akkor halljam, mit kell tudnom a bálról? – kérdeztem, felkészülve arra, hogy információk halmazát jegyezzem meg.
- A hivatalos verziót kéri, vagy a sajátomat? – nézett bele sofőröm a visszapillantóba faarccal, de láttam a szemében csillogni azt az apró kis cinkosságot. 
- Talán egy kicsit ebből is, meg egy kicsit abból is – nevettem.
- Nos, a hivatalos verzió értelmében ez a bál minden évben megrendezésre kerül. Önnek szerencséje van, hogy pont jó időben érkezett ahhoz, hogy részt vegyen rajta. Rengeteg alapítvány van a városban és környékén, és ezek támogatása ezen a bálon válik eldöntötté. Gyermekintézmények, óvodák, iskolák, de tartozik ide családok átmeneti otthona, és… - vett levegőt Basil, de a szavába vágtam.
- Jó, akkor jöjjön a magánverzió – biztattam, mire kissé zavarban ugyan, de folytatta.
- A nem hivatalos verzió az, hogy a nemesség ilyenkor összejön éltetni önmagát, eszik-iszik, táncol, mulat, a nők megmutatják egymásnak új ruháikat, a férfiak politikáról tárgyalnak, és szidják az aktuális kormányt, és egy ilyen bál persze mindig jó alap a legkülönfélébb pletykáknak is.
- Ez az! – nevettem fel ezúttal már kontroll nélkül. Percről percre egyre szimpatikusabb volt nekem ez a fiú.
- Kérem Miss Davenport, bocsásson meg a merészségemért – váltott vissza Basil a már megszokott stílusba.
- Ugyan, ez tetszik nekem! – mondtam vidáman. – Eddig úgy éreztem magam, mintha egy viktoriánus regény szereplői vettek volna körül. Most végre érzek egy kis életet is. A szókimondást mindig jobban díjazom, mint a képmutatást – nyugtattam meg, aztán mikor befordult a kastély elé, idegesen tördeltem az ujjaimat.
- Miss Davenport, telefonon minden percben elérhető leszek – fordult meg Basil az ülésben, mielőtt kiszálltunk volna. – Bármikor, amikor úgy óhajtja, azonnal Önért jövök.
- Hogyan? – hökkentem meg. – Ne már… egyedül kell bemennem? – fogott el egy pillanatra a pánik. – Azt hittem, hogy te leszel a kísérőm! – meredtem rá, mire rajta volt a rémület sora.
- Hogy ÉÉÉN? – mutatott magára, mintha valami arcpirító gorombaságot mondtam volna éppen. – Uramisten, Miss Davenport… - próbált magához térni a sokkból. – Szó sem lehet ilyesmiről! Én a személyzete vagyok! El tudja képzelni, milyen képet festene Önről, ha velem jelenne meg itt? Ez teljességgel… - kereste a szavakat, mire megadóan sóhajtottam egyet.
- És akkor ezennel vissza a szabályok és szokások könyvéhez – morogtam.
- Szabályosan, és hivatalosan, hölgyem – szállt ki az autóból Basil, aztán a járművet megkerülve kinyitotta az ajtómat, és kisegített a kocsiból.
- Jó szórakozást, Miss Davenport – búcsúzott kis főhajtással, én pedig a befelé igyekvő bálozók közepette dobogó szívvel néztem a bejáratra.
Inasok sorfala közt haladtam el, hogy a kastélyudvaron át egy díszesen kivilágított helyiségbe érkezzek. Szemem elkápráztatta a millió színes fény, és zavartan, összevissza dobogó szívvel igazgattam a ruhámat.
- Mit… mit óhajt? – kérdeztem kissé ijedten az ajtóban álló lakájt, aki az arcomhoz hajolt, és egy groteszk pillanatig az futott át az agyamon, hogy talán üdvözlésképpen meg kellene puszilnom őt.
- Khm… a nevét kérem, hölgyem – pislogott rám a figura, és megkönnyebbült sóhajjal adtam át neki az információt.
- Miss Astrea Davenport! – kiáltotta bele a lakáj fülsiketítően a levegőbe mikor beléptem, és szinte éreztem, hogy a lágy muzsika hangjai között hogyan némul el mindenki, és szegeződnek rám a tekintetek.


Vége

Folyt, köv.




2 megjegyzés:

  1. Hát most valahogy nem lennék Astrea helyében...lehet hogy tényleg örülne az ember egy ilyen örökségnek, ha csak úgy egyik pillanatról a másikra az ölébe hullana, de ha ilyen következményekkel jár, hogy még bálozni is kelljen, ahol aztán mindenki az ember fiát nézi, hát ez eszméletlen kínos...kíváncsian várom, hogy éli túl a bált az amerikai kisasszony ;-)

    VálaszTörlés
  2. Hát... én is átértékelem az előző fejezethez írt szavaimat: NEM irigylem Miss Davenportot :) Világéletemben utáltam a bálokat, a családom pedig nagy bálbajáró... képzelheted :) A szép, elegáns táncokat nagyon kedvelem, de az ugribugri népitáncokat meg táncnak nevezett lötyögést egyáltalán nem... na és nálunk ebből sosincs hiány egy lakodalmon vagy bálon, nincs igazi, szép, elegáns bál, sem tánc... Nagyon szívesen végignézek egy a háttereden is látszó táncot, akár többet is, de hogy én részt vegyek rajta habos-babos ruhában, na az ki van zárva :)
    (A csomagodat holnap reggel feladom, ma nem jutottam odáig, de első utam a postához vezet. Hétfőre remélhetőleg megérkezik.)

    VálaszTörlés